Horecabond: naam van klant doorgeven aan GGD mag geen eis zijn
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wil niet dat van klanten wordt geëist dat ze hun naam en telefoonnummer delen met de GGD bij het maken van een reservering bij een restaurant of café. De branchevereniging is wel bereid met ‘coronaminister’ Hugo de Jonge te praten over zijn plan.
“We willen hierbij wel vooropstellen dat privacy en veiligheid van de opslag van gegevens van de gast voorop moeten staan. Het mag geen eis bij reserveren worden”, zegt een woordvoerder van KHN. “Er zijn op dit moment geen formele vereisten aan de reservering voor binnen in de horeca. Het mag immers geen inbreuk op de privacy worden.”
Ook de Autoriteit Persoonsgegevens hamert op de vrijwilligheid. “De klant moet hiervoor uitdrukkelijk zijn toestemming geven”, aldus een woordvoerster. “De restauranthouder moet van tevoren de klant vragen of zijn gegevens eventueel mogen worden gedeeld met de GGD. Als de klant het niet wil, mag dat geen gevolgen hebben voor de reservering. Dat iemand niet ineens zijn tafeltje kwijt is.”
Alles bij de bron; NHD