Privacy waarborgen begint bij weten hoe dat precies moet
Sommige bedrijven willen het heus goed doen. Om zich te kunnen houden aan complexe privacywetgeving vragen zij aan het daarvoor bestemde loket, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), wat daar precies voor nodig is. Maar volgens privacyexperts blijft een duidelijk antwoord van de toezichthouder vaak uit. De AP neemt over het algemeen een gesloten houding aan, zo bleek ook maandag uit een evaluatie van de toezichthouder.
Als bedrijven niet weten wat er van hen wordt verwacht, kan een plotselinge miljoenenboete hard aankomen. Een onvoorspelbare toezichthouder zit het uiteindelijke doel, betere bescherming van de privacy van Nederlandse burgers, dan in de weg.
En de AP is niet alleen lastig te bereiken bij vragen, de toezichthouder laat het volgens de evaluatie ook vaak na om zogeheten ‘handhavingsbeleid’ te publiceren. In dergelijke publicaties verduidelijken toezichthouders de wet voor bedrijven en organisaties, zodat zij beter begrijpen wat er van hen wordt verwacht.
Een niet-communicatieve toezichthouder, die soms hard toeslaat, creëert angst en onzekerheid. Dat is niet goed voor de privacy in Nederland, en ook niet voor het ondernemingsklimaat. De privacy is gediend met een Autoriteit Persoonsgegevens die hard is voor de bedrijven die een loopje nemen met de privacy
Naar aanleiding van de evaluatie belooft de nog jonge toezichthouder beterschap. De privacy is gediend met een Autoriteit Persoonsgegevens die hard is voor de bedrijven die een loopje nemen met de privacy. Maar wie het juiste pad wil bewandelen, moet eerst weten waar het loopt. Bedrijven zullen de toezichthouder ook hard nodig hebben om dat te ontdekken.
Alles bij de bron; FD