Partijen overtreden wéér de privacyregels in aanloop naar verkiezingen en de AP doet niets

Opnieuw blijkt dat politieke partijen persoonsgegevens van kiezers onrechtmatig verwerken tijdens verkiezingscampagnes. Privacyadviseur Floor Terra van Privacy Company ziet al jaren bij iedere verkiezing hetzelfde patroon terugkeren: trackingpixels, profilering en advertentietargeting, zonder dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) stevig optreedt.

‘De AP vindt het kennelijk te veel werk om klachten over online tracking door politieke partijen te onderzoeken. Terwijl alle criteria om zo’n onderzoek te moeten uitvoeren wel afgevinkt worden. In plaats daarvan krijgen politieke partijen elke keer dezelfde waarschuwing. Maar als je alleen maar blijft waarschuwen en niet ingrijpt, dan geef je in mijn ogen een omgekeerd signaal: “ga gerust door, want we grijpen toch niet in”. Je ondermijnt dan je eigen gezag als privacytoezichthouder.’

Dat politieke partijen de eerdere waarschuwingen aan hun laars lappen, is voor Terra inmiddels wel duidelijk. Hij vermoedt zelfs dat partijen in verkiezingstijd bewust wat minder nauwkeurig naar de privacyregels kijken, omdat het toch geen gevolgen heeft en er veel van het succes in die periode afhangt.

Alles bij de bron; BinnenlandsBestuur