België; ‘Contacttracers namen telefoongesprekken op’ volgens het Ministry of Privacy
Enkele weken geleden nam een klokkenluider, die werkt voor een callcenter, contact op met het Ministry of Privacy, verklaart privacyjurist Matthias Dobbelaere-Welvaert. De klokkenluider meldde dat telefoongesprekken heimelijk worden opgenomen, zonder voorafgaandelijke kennisgeving aan de bellers. Bedoeling daarvan was om de contacttracers en de kwaliteit van hun gesprekken te kunnen beoordelen.
Uit interne gesprekken die het Ministry of Privacy kon inkijken, blijkt dat er een ‘grote nonchalance’ is voor ‘de individuele privacy van mensen’. Volgens het callcenter is het niet nodig om toestemming te vragen om het gesprek op te nemen omdat de opnames op een later moment worden verwijderd. ‘Maar zo werkt privacy natuurlijk niet’, aldus Dobbelaere-Welvaert, die de praktijken heeft onderzocht.
Of het juridisch kan, is een complexe vraag. Volgens de GDPR of AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) moeten bedrijven minstens verplicht een voorafgaande kennisgeving geven en de burger informeren dat het gesprek kan opgenomen worden en volgens Artikel 9 van de AVG is het verwerken van gevoelige medische informatie in principe niet toegestaan, maar bestaan er wel verschillende uitzonderingen. ‘Contacttracers kunnen uiteraard van die uitzonderingen gebruikmaken, maar helemaal niet om stiekem telefoongesprekken op te nemen’, aldus Dobbelaere-Welvaert.
Hij wijst wel op een andere wet, de Wet betreffende de Elektronische communicatie van 13 juni 2005. In een artikel daarvan staat dat werkgevers in callcenters gesprekken mogen opnemen, om de kwaliteit van de dienstverlening te controleren. Dobbelaere-Welvaert noemt dat een ‘loophole’, mazen in de wet. Hij verwijst opnieuw daar de gevoelige medische informatie die bellers doorgeven.
Naast het juridische aspect is er ook het ethische aspect. ‘De boodschap was altijd dat mensen de contacttracers zouden kunnen vertrouwen’, zegt de privacyjurist. ‘Het minste dat men dan kan doen, is mensen informeren dat het gesprek kan worden opgenomen en hierover transparant communiceren.’ Zo is het momenteel bijvoorbeeld niet duidelijk hoelang die gesprekken bewaard blijven.
Alles bij de bron; Knack