Krediet beoordelaar krijgt bijna 3 miljoen boete en vertrekt uit Nederland
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft kredietinformatiebureau Experian een boete van 2,7 miljoen euro opgelegd. Het bedrijf verhandelde gegevens over consumenten, terwijl die daar niet altijd van op de hoogte waren.
Experian maakte op verzoek van klanten, zoals telecombedrijven en webwinkels, kredietwaardigheidsrapporten over mensen. Zo wisten de bedrijven vooraf of klanten in staat waren om aan betalingen te voldoen. Ook kwam door de rapporten aan het licht of er een risico op wanbetaling was.
Nadat mensen over de werkwijze van Experian hadden geklaagd, startte de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek. “Mensen meldden zich bij de AP nadat ze niet langer iets op afbetaling konden kopen”, zegt voorzitter Aleid Wolfsen. “Doordat mensen niet op de hoogte waren van de kredietcheck, konden ze ook niet op tijd checken of de gebruikte informatie wel klopte. Ik kan me voorstellen dat dat enorm vervelend is om mee te maken.”
Experian verzamelde volgens de AP gegevens uit openbare en niet-openbare bronnen. Zo kwam de informatie van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, maar ook van telecom- en energiebedrijven die gegevens van hun klanten verkopen. Op die manier bouwde Experian een database met informatie over heel veel Nederlanders.
De AP bepaalt dat Experian geen goede afweging maakte bij het verzamelen van informatie en dat het bedrijf onterecht gegevens had gebruikt. Daarom legt de toezichthouder een boete van 2,7 miljoen op aan Experian. Het bedrijf gaat daar niet tegen in beroep en staakt zijn werkzaamheden in Nederland. De database met gegevens wordt nog dit jaar verwijderd.
Alles bij de bron; NU